آشنایی با کلیات بورس

در این سایت قرار است در مورد مباحث بورسی صحبت شود

آشنایی با کلیات بورس

۳۸ بازديد

هنگام سرمایه‌گذاری در بازار بورس، بررسی برخی نکات ساده می‌تواند از یک شکست تلخ جلوگیری و سرمایه‌گذار را در رسیدن به هدفش یاری کند. هدف از ارائه این نکات این است که یک بینش کلی نسبت به معاملات بازار سرمایه در سهامدار ایجاد شود و قبل از ضرر احتمالی،  از تجربیات گرانقدر دیگران آگاه شود. در این مقاله برای آشنایی شما با بازار بورس به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم تا با یادگیری آن‌ها در سرمایه‌گذاری خود موفق باشید.

  • آموزش بورس( تحلیل تکنیکال و بنیادی):

برای شروع فعالیت در بورس لازم است که با اصطلاحات و مفاهیم آن آشنا شوید. آموزش بورس یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در این بازار به حساب می‌آید. بنابراین یادگیری موردی مانند: تحلیل تکنیکال چیست و چه کابردی دارد، تحلیل بنیادی چیست، روانشناسی بازار، فیلترنویسی در بورس و... را در راس کار خود قرار دهید.

  • انتخاب صنعت و شرکت برتر از میان صنایع:

برای سرمایه‌گذاری لازم است در میان صنایع مختلفی که وجود دارند صنعتی را انتخاب کنید که میانگین بازده‌اش از میانگین بازده بازار بیشتر است. پس از انتخاب صنعت برتر به سراغ شرکت‌هایی بروید که بازده آن ها نیز از میانگین بازده صنعت بالاتر است.

  • توجه به میزان نقد شوندگی سهام:

هرگز سهمی نخرید که در فروش آن دچار مشکل شوید. نقد شوندگی عامل بسیار مهمی است گه غفلت از آن موجب پشیمانیست. فاکتورهای نقدشوندگی عبارتند از: حجم معاملات شرکت، تعداد سهام معامله شده، دفعات معامله، تعداد خریدار و... . بسته به استراتژی و هدف سرمایه گذاری خود، ملاکی را برای نقدشوندگی سهم‌تان در نظر بگیرید.

  • میزان سهام در دست سهامداران عمده :

 هر چقدر میزان سهام در دست سهامداران عمده کمتر باشد و سهم یک شرکت بیشتر در دست مردم و سهامداران جزء باشد، بهتر است. زیرا در این حالت عرضه و تقاضا و اقعی است و این میزان قیمت را تعیین می‌کند. اما چنانچه قسمت اعظمی از سهام یک شرکت در دست سهامداران عمده باشد به همان نسبت آن ها می‌توانند کنترل بیشتری را بر آن سهم اعمال کنند و نهایتا سهامدار جز است که ضرر می‌کند.

  • ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟

 کلمه Net Asset Value که مخفف آن NAV است به معنای ارزش خالص دارایی است. درواقع NAV نشان‌دهنده کل خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت یا یک صندوق سرمایه‌گذاری است. این شاخص معیاری استاندارد است که می‌توان از آن برای انجام مقایسه عملکرد شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد. به‌ تعبیر دیگر ارزش خالص دارایی‌، شاخصی در بورس اوراق بهادار است که به منظور برآورد ارزش ذاتی دارایی‌های شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، استفاده می‌شود. در مقاله ارزش خالص دارایی به نحوه محاسبه ارزش خالص دارایی ها پرداخته ایم.

  • محاسبه ارزش ذاتی سهم

در تحلیل تکنیکال مانند تحلیل بنیادی ارزش ذاتی سهم به دست نمی‌آید. محاسبه  ارزش ذاتی یک سهم یک کار پیچیده و تخصصی است و کارشناس یا تحلیل‌گر با استفاده از فرمول‌های متعدد به ارزش ذاتی سهم دست پیدا می‌کند. در واقع تحلیل بنیادی به عنوان یک فرآیند ارزیابی سهم شناخته می‌شود بنابراین هر شخصی توانایی پرداختن به آن را ندارد. به خاطر این موضوع شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبطی به وجود آمدند که با استفاده از ارزیابی و محاسبه ارزش ذاتی سهم خدمات مشاوره‌ای به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند.

  • صندوق‌های سرمایه گذاری

سوالی که ممکن است برای همه ما پیش بیاید این است که صندوق سرمایه گذاری چیست؟ در بازار بورس بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند کمبود وقت، نداشتن اطلاعات کافی درباره فرصت‌های سرمایه گذاری موجود و … ترجیح می‌دهند در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند که گزینه مناسبتری نسبت به سپرده‌گذاری‌های بانکی است. چراکه بازده بیشتر و ریسک کمتری دارد. این صندوق‌ها برای افرادی در نظر گرفته شده است که قصد دارند به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند یا این که زمان و اطلاعات کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم را ندارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع بالایی دارند و بنا بر نحوه سرمایه‌گذاری و عملکرد به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

گفتنی است که یک صندوق سرمایه گذاری، مجموعه‌ای از سهام و اوراق مشارکت  و سایر اوراق بهادار است که مدیریت صندوق همراه با تیم تحلیلی صندوق، بنا بر صلاحدید در این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بازده مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند.

  • پیگیری اخبار اقتصادی-سیاسی :

یکی دیگر از رکن‌های اساسی برای موفقیت در بازار بورس این است که  همواره به اخبار داخلی و خارجی توجه داشته باشیم. روزانه حداقل 15 دقیقه به اخبار گوش دهیم یا روزنامه‌ها را مطالعه کنیم. به دنبال اخبار و اطلاعات شرکت مورد نظرتان باشید. ببینید آیا شرکت طرح توسعه، افزایش سرمایه یا پروژه‌های آتی دارد؟ توجه کنید که انتخاب شرکتی که موارد مذکور را دارد به جای شرکتی که مدت‌هاست افزایش سرمایه نداده یا پروژه جدیدی اجرا نکرده ارجحیت دارد.

  • تشکیل سبد سهام:

با ورود به بازار بورس سبدی از چند سهم تشکیل دهید. همیشه سبد سهام درست کنید زیرا با تک سهم بودن با ریسک بالایی مواجه می‌شوید. با این کار ریسک‌تان را پایین می‌آورید. به قول یک مثل قدیمی همه تخم مرغ‌ها را داخل یک سبد نگذارید بنابراین در تشکیل سبد، تعدد و تنوع شرکت و صنعت را فراموش نکنید.

  • تعیین استراتژی:

موفقیت در بورس دنباله‌روی از دیگران را برنمی‌تابد. در این بازار باید همواره یک استراتژی شخصی داشته باشید. متاسفانه اکثر ما دنباله رو هستیم و حتی بدون این که خودمان برنامه مشخصی داشته باشیم در حال نگاه کردن به دست این و آن هستیم. البته بی‌تقصیریم چرا که اطلاعات کافی وجود ندارد. بهتر است به جای این که دنباله‌رو دیگران باشیم به دنبال کسب اطلاعات و یادگیری و آموزش بورس باشیم. آموزش مواردی که در بالا گفتیم مانند تحلیل تکنیکال، بازار بورس، ارزش خالص دارایی (NAV)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و... به ما دیدی بهتر نسبت به بازار می‌دهد و روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی را سبب می‌شود.

این استراتژی‌های مختلف را در طول زمان امتحان کنید و آن ها را با یکدیگر مقایسه و معایب‌شان را رفع کنید تا سیستم خاص خود را پرورش دهید. این روش حتی تا مدتی منجر به سود نشود باز بهتر است از روش کسی که سالیان سال در بازار بورس است و بدون هیچ استراتژیی چشم به دهان دیگران دوخته تا ببیند آن ها چه کار می کنند.

در این میان توجه کنید که هرگز از یک تکنیک به تنهایی استفاده نکنید و در بازاری چون بورس به علت وجود ریسک بهتر است استراتژی شما متاثر از یک یا چند عامل ساده باشد. عوامل مختلف و متعدد و پیچیده غیر قابل پیش‌بینی هستند و احتمال شکست در استراتژی شما را بالا می‌برند.

آشنایی با بورس
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.