تعريفي از صندوق هاي سرمايه گذاري و انواع آن ها

در این سایت قرار است در مورد مباحث بورسی صحبت شود

تعريفي از صندوق هاي سرمايه گذاري و انواع آن ها

۲۱ بازديد

همه ما تمایل داریم که بتوانیم در بازاری سرمایه‌گذاری کنیم و بتوانیم بازده‌ای بیش از نگهداری پول نقد یا سپرده گذاری در بانک ها به دست آوریم. به نوعی می توان گفت هدف از ایجاد بازارهای مالی نیز بر این اساس استوار است. صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری یکی از همین ابزارهای سرمایه گذاری و کسب سود با ریسک پایین است. صندوق سرمایه گذاری یکی از ابزارهای مهم در بازار سرمایه است که سرمایه ‌گذاران به راحتی می‌توانند در آن سرمایه ‌گذاری کنند. البته صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و هر شخصی با توجه به میزان ریسک‌ پذیری، شرایط و خواسته‌های خود می‌تواند در این صندوق‌ها سرمایه‌ گذاری کند.

انواع صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری کدام است؟

صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری به سه نوع مختلف تقسیم‌ می ‌شوند: _ صندوق‌ های با درآمد ثابت: صندوق هایی که دارایی آن ها بیشتر از اوراق با درآمد ثابت و اوراق بانکی تشکیل شده است. از این جهت، ریسک سرمایه ‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار پایین می آید. بهتر است اگر شما دارای پتانسیل ریسک‌ پذیری بالایی نیستید و تحمل ضرر و زیان زیاد را در فرآیند سرمایه ‌گذاری خود در بازارهای مالی ندارید، صندوق‌های با درآمد ثابت بهترین گزینه برای سرمایه گذاری شما است. این صندوق ها یک جایگزین مناسب برای سپرده‌ بانکی محسوب می‌شوند. برای مقایسه صندوق های درآمد ثابت و بررسی عملکرد آن ها به سایت فیپیران مراجعه کنید.

_ صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری در سهام: این نوع از صندوق‌ های سرمایه گذاری می‌ توانند حداقل 70 درصد از دارایی‌ کل صندوق را به سهام شرکت ‌های بورسی اختصاص دهند. همانطور که می دانید ریسک کمتر با سود کمتر و ریسک بیشتر با سود بیشتر همراه است. این صندوق ها نیز ریسک بالاتر و البته بازدهی بیشتری نیز دارند.

_ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط: مدیریت صندوق سرمایه گذاری مختلط دارایی صندوق را از اوراق با درآمد ثابت و سهام عادی انتخاب می کند. این نوع صندوق سرمایه گذاری به نوعی حد وسط صندوق‌ با درآمد ثابت و صندوق سرمایه ‌گذاری در سهام است. بنابراین جای تعجب ندارد که ریسک و بازدهی معتدلی داشته باشد.

در حقیقت در این صندوق حداقل 40 درصد از دارایی را سهام و حداقل 40 درصد را اوراق با درآمد ثابت تشکیل می‌دهند. 20 درصد باقیمانده را از بین سهام یا اوراق انتخاب می‌کنند.

_ صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری طلا: بسیاری از افراد علاقه دارند تا با سرمایه‌گذاری روی طلا دارایی خود را حفظ کنند. برخی از صندوق ‌های موجود در بازار سرمایه در همین راستا فعالیت می‌کنند. کار این صندوق ها خرید و فروش سپرده‌های سکه و انواع اوراق طلا که در بورس پذیرفته ‌شده‌اند است. این صندوق‌ ها می ‌توانند مازاد دارایی‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند.

_ صندوق سهام : صندوق سهامی از سرمایه گذاری در تعدادی از نمادهای مختلف تشکیل می ‌شود. در این نوع شرکت اصل پول شما را تضمین می ‌کند. در صورتی که اصل پول تضمین شود، مدیریت صندوق ضامن زیان صندوق است. در برخی صندوق‌ های سهام فرد هم در سود سرمایه گذاری شریک است و هم در زیان آن. در این صندوق ها 70 درصد دارایی از سهام شرکت ها تشکیل می ‌شود.

صندوق ETF چیست؟

در جواب ETF چیست باید بگوییم که، صندوق ETF مشابه صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مشترک است. با این تفاوت که می ‌توان واحدهای این صندوق را مانند سهام شرکت‌ها در بازار بورس معامله کرد. برخی از این صندوق ‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند دنباله‌ روی یک بازار، یک صنعت و یا یک کالای خاص باشند. اگر به دنبال فعالیت در بازار سهام بدون متحمل شدن ریسک زیاد و هزینه معاملات بالا هستید، صندوق های قابل معامله در بورس می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

تفاوت ETF با سایر صندوق‌ها در چیست؟

این صندوق در برخی از موارد با دیگر صندوق های سرمایه گذاری متفاوت است. مهمترین تفاوت صندوق‌های ETF با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک عبارتند از :

_ امکان محاسبه لحظه‌‌ای و دقیق ارزش خالص دارایی‌ صندوق _ سادگی و سهولت در امر سرمایه‌گذاری

_  ارزان‌تر بودن کارمزد و مقدار موجودی مورد نیاز نسبت به سایر صندوق‌ها _ عدم نیاز به پرداخت مالیات در خرید و فروش‌ _ دوره فعالیت نامحدود و بدون نگرانی حداقل و حداکثری برای سرمایه گذاری

_ امکان بازخرید واحدهای صندوق در کوتاه مدت و بدون پرداخت جریمه

عملکرد صندوق های سرمایه گذاری

یکی از نکاتی که هنگام انتخاب صندوق های سرمایه ‌گذاری باید به آن توجه کرد، عملکرد صندوق های سرمایه گذاری طی ماه  و سال ‌های قبل است. با بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری می‌ توان صندوقی را انتخاب کرد که بازده بیشتری را نصیب سرمایه گذار خود کند. معمولا عملکرد صندوق ‌ها به صورت ماهانه یا فصلی گزارش می ‌شوند. در سایت مختص به صندوق‌ های سرمایه گذاری نیز این گزارش‌ ها وجود دارند. مرجع اصلی و عمومی بررسی عملکرد صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری سایت شرکت فناوری مدیریت بورس تهران با نام فیپیران است. در این سایت می توانید اطلاعات مختلفی در رابطه با صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری پیدا کنید. اطلاعات مربوط به عملکرد گذشته صندوق ها شامل اطلاعات مفیدی راجع به عملکرد صندوق‌ های مختلف در بازه ‌های زمانی متفاوت.

نکته‌ای که در مقایسه عملکرد صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری بهتر است به آن توجه کنیم تا بازدهی صندوق های سرمایه گذاری را دقیق تر به دست آوریم این است که حباب منفی در یک مقطع زمانی کوتاه لزوما نشان‌ بهتر بودن صندوق نیست. برای انتخاب صندوق باید به سابقه صندوق‌ ها و عملکرد بازارگردان آن‌‌ در طول زمان نیز توجه کنید.

 

نتیجه گیری

بازار سرمایه بازاری شفاف و قانونی است که کلیه فعالیت‌های سهامداران در آن، تحت نظر سازمان بورس انجام می‌شود؛ بنابراین بورس بازاری قانونی است. این مزیت اولین مزیت بزرگ سرمایه‌گذاری در این بازار است. بازار بورس نسبت به سایر بازارها سهولت بیشتری در نقدشوندگی دارد. علاوه بر این با رشد نرخ تورم، سرمایه‌ها را در برابر تورم محفوظ می‌دارد. صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. صندوق‌ها فرصت کسب درآمد را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. با خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری شرایط دستیابی به بازدهی‌ بالاتر از سود بانکی برای فرد ممکن می‌شود. برای مطالعه بیشتر درباره بورس چیست میتوانید کلیک کنید.
تحلیل بنیادی چیست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.