تعریفی جامع در خصوص صندوق های قابل معامله در بورس

در این سایت قرار است در مورد مباحث بورسی صحبت شود

تعریفی جامع در خصوص صندوق های قابل معامله در بورس

۲۱ بازديد
بازار سرمایه بازاری پرتلاطم است که نیاز به مهارت بالا و تخصص در انجام معاملات دارد. بازار بورس شرایط خاصی برای افرادی که دانش مناسب از بازار ندارند ایجاد کرده است تا ریسک سرمایه‌گذاری برایشان کاهش پیدا کند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های کم‌ریسک سرمایه‌گذاری در بورس است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم. اگر به صندوق‌ های سرمایه گذاری دقت کنیم در می یابیم که تمام آن‌ها برای هدف‌مند کردن سرمایه گذاری در بازارها به وجود آمده‌اند. صندوق سرمایه گذاری به خصوص برای افراد غیرحرفه‌ای که دانش کافی و زمان یادگیری درباره بازار را ندارند، به وجود آمده است. صندوق های قابل معامله در بورس در تاریخ 1987 در حالی که شاخص داوجونز سقوط کرد و زیان زیادی را به سرمایه گذاران بورس وارد کرد، پا به عرصه گذاشتند. می توان پیدایش و حضور صندوق ‌های سرمایه گذاری قابل معامله که با کمک متخصصان این حوزه گردانده می شود و به سرمایه گذاران کمک می کند را حرکتی هوشمندانه در جهان سرمایه تلقی کرد. صندوق‌های ETF نیز کار خود را در بسیاری از کشورهای جهان با سرمایه گذاری اصلی روی طلا آغاز کردند. در ایران نیز از سال 1392 بود که با افتتاح تابلو ETF به طور رسمی، نام صندوق سرمایه گذاری بر سر زبان‌ها افتاد.

نام اختصاری ETF مخفف عبارتی انگلیسی است که این نام به معنی صندوق‌هایی است که در بازار بورس می‌توان واحدهای سرمایه گذاری‌ آن ها را خرید و فروش کرد. در ایران این صندوق ها با نام صندوق‌های قابل معامله شناخته می‌شوند. واحدهای صندوق سرمایه گذاری به راحتی قابل خرید و فروش هستند. (برای فیلم آموزش خرید و فروش آنلاین سهام کلیک کنید) هر سرمایه گذار با کم‌ترین سرمایه هم می‌تواند در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کند. به این ترتیب این روش سرمایه گذاری جزو بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری برای هر شخص علاقه مند به سرمایه گذاری به حساب می‌آید.

صندوق قابل معامله مختلط

این صندوق سرمایه گذاری ترکیب دارایی مختلطی دارد و در واقع ترکیب دارایی این نوع صندوق ترکیبی از دارایی‌های مختلف است. موضوع فعالیت این دسته از صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه‌ گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس، سهام پذیرفته شده در بورس و فرابورس است. این صندوق‌ها ملزم به رعایت نسبت حداکثر 60 درصد و حداقل 40 درصد بین سهام و منابع درآمد ثابت برای تخصیص منابع سرمایه گذاری هستند. ریسک سرمایه‌ گذاری در این صندوق‌ها نسبت به صندوق ‌های سرمایه‌گذاری در سهام کمتر و نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر است. به این ترتیب این صندوق برای اشخاصی مناسب است که تا حدودی ریسک ‌پذیرتر هستند.

صندوق قابل معامله کالایی

این صندوق‌ یکی از ابزارهای بورس کالای ایران است. در این صندوق سرمایه گذاری کالایی معین با سازوکار خاص معامله می‌شود. سرمایه‌ گذار به جای خرید و فروش کالای فیزیکی، واحدهای صندوق کالا را معامله می‌کند و سبد دارایی‌های صندوقETF کالایی به جای سهام و اوراق بهادار از کالاها تشکیل می‌شود. حجم مبنا یکی از مهم ترین مباحثی است که همه باید بدانند. مانند صندوق طلا، صندوق فلزات گران‌ بها شامل نقره و پلاتین، صندوق فلزات غیرگران‌ بها شامل فولاد، مس، صندوق کالاهای کشاورزی مانند زعفران، زیره و ... .

صندوق قابل معامله جسورانه

صندوق‌های جسورانه نوعی صندوق‌ قابل معامله هستند که منابع مالی رشد و توسعه طرح‌ها و کسب و کارهای نوپا را از طریق جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. این صندوق ها به نوعی حلقه اتصال طرح‌ها و سرمایه‌گذاران به یکدیگر هستند. به عبارتی این صندوق‌ها بر روی استارتاپ‌ ها سرمایه ‌گذاری می‌کنند. به همین جهت سرمایه ‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها برای اشخاص با دید بلندمدت برای سرمایه‌گذاری مناسب است. همچنین افراد سرمایه گذار باید ریسک‌پذیری بالایی داشته باشند. رونق یک کسب‌ و کار به خصوص کسب و کاری نوپا نیازمند صرف زمان است و هیچ تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد.

کارکرد صندوق ‌های سرمایه گذاری قابل معامله

صندوق ‌های سرمایه گذاری قابل معامله، نهادهای مالی هستند که فعالیت اصلی آن‌ها سرمایه گذاری در اوراق بهادار است. واحدهای صندوق پس از پذیره ‌نویسی در سامانه معاملات فرابورس خرید و فروش می‌ شوند. صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در عوض دارایی‌های خود، واحدهای سرمایه گذاری به سرمایه گذاران خود عرضه می‌کنند. این صندوق‌ها صندوق‌های مشارکتی هستند که سرمایه گذاران با مالکیت درصدی از دارایی صندوق اقدام به خرید و فروش واحدهای آن‌ می‌کنند. روش قیمت گذاری به این صورت است که واحدهای این صندوق‌ها نیز مانند سهام در بازار تعیین قیمت می‌شوند. در روزهای کاری و معاملاتی، سرمایه گذاران می‌توانند از طریق کارگزاری‌ برگزیده خود اقدام به خرید و فروش واحدهای صندوق‌ قابل معامله در بورس کنند. به این ترتیب نه تنها افراد غیر حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای در بازارهای مالی می توانند از این صندوق ها استفاده کنند، بلکه افراد حرفه‌ای هم برای ثبات سود و درآمد خود گاها به دنبال تیم‌های متخصص هستند و صندوق‌های سرمایه گذاری به نوعی برای نجات از نوسانات و ضررهای هنگفت بازار نور امیدی برای آن ها است. برات یا حواله چیست؟ را حتما بخوانید. برای مشاهده اطلاعات مربوط به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس و یا دیگر صندوق های سرمایه گذاری می توانید به سایت فیپیران مراجعه کنید. کار با این سایت بسیار آسان است و مانند سایت tsetms زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کند. برای مشاهده آموزش سایت tsetmc و یا سایت فیپیران به دیگر مطالب ما مراجعه کنید.

مزایای صندوق قابل معامله چیست ؟

از مزایای صندوق‌های قابل معامله یا همان صندوق های ETF می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ فعالیت تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و بهره مندی از حمایت قانونی _ سرمایه‌ گذاری بسیار آسان مانند خرید و فروش سهام در بازار _ قابلیت معامله آنلاین در بورس‌ به سادگی و تنها از طریق سیستم معاملات آنلاین کارگزاری‌ها _ نقد شوندگی بالا که این مورد با حضور بازارگردانان در صندوق بیشتر شده است _ تنوع سبدهای سرمایه‌ گذاری‌ _ شفافیت در عملکرد صندوق و انتشار لحظه ‌ای تغییرات قیمتی و اطلاعات بنیادی _ معافیت مالیاتی برای معاملات واحدهای صندوق _ قابلیت سرمایه ‌گذاری با مبالغ بسیار کم. این مورد به جهت ارزان بودن واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک میسر شده است.

نتیجه گیری

دارایی‌های سبد صندوق ‌سرمایه گذاری قابل معامله در بورس متنوع است. به همین جهت نیز می‌توان سرمایه گذاری در آن‌ها را متناسب هر سرمایه گذاری با هر میزان ریسک پذیری و دانشی دانست. تنوع سبدهای صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک کم‌تری ایجاد می کند. میزان محبوبیت و مشارکت در این صندوق‌ها روز به روز افزایش پیدا کند و از نکاتی که برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها باید به یاد داشت این است که بازده این صندوق‌ها در بلندمدت مناسب تر است و سرمایه گذاران باید صبر و تمرکز داشته باشند تا به حد مطلوبی از سوددهی برسند. صندوق ‌های سرمایه گذاری قابل معامله جلوی ریسک‌های وحشتناکی که سرمایه سرمایه گذاران را به خطر می‌اندازد را می‌گیرد. به دلیل تنوع و بازدهی مناسب صندوق ها بسیار جذاب و به صرفه برای سرمایه گذاری به حساب می‌آیند و این صندوق‌ها تبدیل به جایگاه مطمئنی برای سرمایه گذاری شده‌اند.
تحلیل بنیادی چیست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.