یادگیری تحلیل بنیادی در بورس

در این سایت قرار است در مورد مباحث بورسی صحبت شود

یادگیری تحلیل بنیادی در بورس

۱۲ بازديد

چنانچه شما قصد دریافت کد بورسی جدید دارید، طبق مصوبه سازمان بورس اوراق بهادار باید به سامانه سجام مراجعه کنید و ثبت نام خود را شروع و تا دریافت کد پیگیری سجام منتظر بمانید. البته اخیرا بانک ها برای دریافت وام توسط مشتریان خود از آن ها درخواست ثبت نام در سامانه سجام را دارند. برای هر فعالیت بورسی ثبت نام در سامانه سجام لازم است. اگر فرم های مربوطه برای ثبت نام در سامانه سجام را تکمیل کنید همان یک بار برای مراجعات بعدی شما به نهاد های مالی دیگری مانند: شرکت های تامین سرمایه، کارگزاری ها، صندوق های سرمایه گذاری و ... کافی است. یعنی نیاز به تکمیل فرم های جدید نداشته و به طبع روند بسیار کوتاه تری طی می شود. با اولین ثبت نام شما در این سامانه اطلاعات هویتی و شماره موبایل، اطلاعات حساب بانکی، ادرس و ... شما در سامانه ثبت می شود. سجام با هدف ارائه خدمات زیرساختی فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده و درگاه واحد خدمت‌ دهی به تمامی ارکان بازار، نهادها، ناشران و ... است. پس از مرحله ثبت نام نیاز به احراز هویت دارید. شما می توانید با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان و ارائه کارت ملی اطلاعات خود را تایید نهایی کنید. البته با توجه به شیوع ویروس کرونا امروزه می توانید برای جلوگیری از ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت از دریافت کد پیگیری سجام به صورت آنلاین استفاده کنید و حتی احراز هویت خود را به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام دهید .

تحلیل بنیادی چیست؟

حالا که با دریافت کد پیگیری سجام در کارگزاری مناسب ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کرده اید، باید وارد فرآیند خرید و فروش سهام شوید. زمانی که یک سرمایه‌گذار قصد خرید یا فروش سهام را دارد، معیارهای مختلفی برای تصمیم‌گیری قطعی او وجود دارد. مفهوم ارزش برای سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری دارد. در تحلیل بازار رویکرد بنیادی می گوید که قبل از هر اقدامی باید قیمت فعلی و ارزش ذاتی سهم را بررسی کنید. تحلیل‌گران بنیادی اعتقاد دارند که قیمت‌ سهم در طول زمان، به میانگین ارزش ذاتی نزدیک می‌شود و تا از بین بردن فاصله میان قیمت و ارزش ذاتی ادامه پیدا می‌کند. تحلیلگران با بررسی این فاصله تصمیم می‌گیرند که چه زمانی برای خرید یا فروش سهم مناسب است. محاسبه ارزش ذاتی سهم با استفاده از فرمول‌ها و روش‌های مشخص و مختلف انجام می‌شود. تحلیل بنیادی نیز مانند تحلیل تکنیکال نیاز به فراگیری نکات تخصصی دارد که با یادگیری فاکتورهای تعیین‌کننده آن، می‌توانید ارزش یک سهم را محاسبه کنید. برای استفاده از مدل گوردون یا هر مدل دیگری برای محاسبه ارزش ذاتی سهام، لازم است تا چند شاخص را بررسی کنید. برای محاسبه شاخص ها بدون دانستن علم تحلیل بنیادی، انتظار دقت و نتیجه درست عملا امکان‌پذیر نیست. ارزش ذاتی سهام به ارزش بنیادی نیز معروف است که جهت برآورد ارزش سهام یک شرکت به کار برده می‌شود. شرایط حال شرکت، فعالیت‌های تجاری یا سرمایه‌گذاری شرکت و ... همواره در تعیین ارزش ذاتی سهام مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارزش ذاتی اوراق بهادار یک شرکت بر اساس عواملی مثل قدرت سودآوری و کیفیت در به دست آوردن سود تعیین می‌شود. مفهوم ارزش ذاتی سهام یک شرکت از بررسی فاکتورهای بسیاری به دست می‌آید. یکی از این فاکتورها صورت‌ مالی است که در مبحث محاسبه ارزش‌ذاتی سهام شرکت‌ها، بررسی درست آن اهمیت زیادی دارد. ارزش ذاتی سهام در تحلیل بنیادی بازار کاربرد بسیاری دارد. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران بلندمدت با در نظر گرفتن این فاکتور برای نگهداری یا فروش سهم تصمیم‌گیری می‌کنند.

تعریف حجم مبنا

مطابق با تعریف حجم مبنا عبارت است از آن تعداد از یک نوع اوراق بهادار که باید در هر روز مورد داد و ستد قرار گیرد تا تمام درصد تغییرات مجاز در آن روز در تعیین قیمت روز بعد لحاظ شود. اما هدف اصلی از تعیین حجم مبنا اطمینان از این است که نوسانات قیمت سهام در نتیجه خرید و فروش تعداد مشخصی از سهام شرکت انجام گرفته است. حجم مبنا می تواند مانع از ایجاد قیمت های کاذب در بازار شود. با موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار از اسفند ماه سال ۹۸ حجم مبنای شرکت های بورسی تغییر کرد . مطابق این تغییر حداقل ارزش حجم مبنا ۵۰ میلیارد ریال : در شرکت هایی با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر ، ۱۲۰ میلیارد ریال و در شرکت هایی با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال ، ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین می شود . حجم مبنا بر قیمت پایانی تاثیر دارد. قیمت پایانی به طور ساده یعنی قیمتی که بر اساس میانگین وزنی معاملات هر نماد در یک روز به دست می ‌آید. قبل از اجرای قانون جدید حجم مبنا، حجم مبنا برای نماد های فعال در بورس تهران و نماد های مورد معامله در فرابورس متفاوت بود. میزان حجم مبنا تعیین شده از سوی هر یک از این بازارها متفاوت بوده است و برای بورس تهران حجم مبنا نماد ها بر اساس قوانین داخلی محاسبه می ‌شد. اما مطابق با قوانین فرابورس، حجم مبنا برای تمامی نماد های این بازار یک در نظر گرفته می شد که امروزه این قانون تغییر کرده است. با قانون قبل حجم مبنا در حالی که نمادهای بورسی باید برای به دست آوردن قیمت پایانی هر روز عدد حاصل از میانگین وزنی را متناسب با حجم مبنا تعیین می کردند، قیمت پایانی در نمادهای فرابورسی برابر با میانگین موزون تمامی معاملات انجام شده در همان روز بدون در نظر گرفتن حجم مبنا بود.

سخن پایانی

ورود به بازار بزرگ بورس ایران تنها به تمایل سرمایه‌گذاری ختم نمی‌شود و ورود به بورس و سرمایه‌گذاری پربازده در آن، قبل از هر اقدامی که منجر به سود و یا ضرر شود، نیاز به یادگیری و دانش تخصصی دارد. شناخت اصول اصلی سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به مهارت‌هایی مانند تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دارد. اهمیت آموزش در بازار بورس در طرح ریزی و انجام یک معامله موفق است. یادگیری مباحث بورسی به خصوص برای افراد مبتدی، از ضرر و زیان‌های بزرگ و جبران نشدنی جلوگیری می‌کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.